Roy – Natuurbegraven Nederland

Kernwoorden bij deze opdracht

Merkpositionering, Kernwaarden, Merkbelofte, Strategie, Marketing Management, Communicatie, Lanceer Campagne, Website, Training, Stagebegeleider, Fotografie, Evenementen, Activiteitenplanning, Data-Analyse, Ambassadeurs betrekken, Meten Is Weten, Teaser Campagne, B2B/B2C, Intranet, Omgekeerd Marketingplan, Wegbewijzering, Abri posters, Brochures, App, Advertenties, Start With Why, Marketing Dekkings Analyse, Doelgroep Analyse, Nieuwsbrief, Weerdata.

Beschrijving van dit project

Toen ik in 2012 een presentatie gaf aan een honderdtal MKB-leden over ‘Schaijk als merk’, kwam een bevriende ondernemer naar me toe. “Ik wist niet dat jij dit ook kan. Ik denk dat jij me kunt helpen.” Het volgende weekend zat ik met een enorme stapel analyses, rapporten en onderzoeken als basis om een goede beschrijving te maken van een nieuw product voor Nederland: natuurbegraven.

Toen ik na een weekendje doorwerken de merkpostionering presenteerde in vier kernwaarden werd er geschreeuwd, van vreugde! Een mooie start van een langdurige samenwerking.

Nog voor de eerste natuurbegraafplaats werd geopend, zat ik mee aan tafel om de strategie (positionering, lancering, marketing, communicatie) mee te bepalen. Er werd een ontwerpster met relevante ervaring aangenomen en samen hebben we twee jaar lang gewerkt aan de campagnes, alle toepassingen, evenementen, marketingplannen en de visie op de groeiplannen. Ook hier is de samenwerking gezocht met Karin en voor de realisatie van haar ontwerpen was vanGaalBV al betrokken.

Omdat het doel was om snel naar meerdere vestigingen te groeien, is een en ander vastgelegd in een huisstijlboek en er ontstond een prachtig overzicht van alle toepassingen: er is zeer veel geproduceerd in korte tijd.

Toen dat eerste jaar er bijna op zat, werd gestart met een marketingplan voor het daaropvolgende jaar. Een jaarplan van vier meter breed waarin alles samen kwam: data-analyse, touchpoints, segmentatie, evenementen, media-aandacht, kosten en bereik.

Alles meten en analyseren in het eerste jaar: bezoekers, websitebezoek, weer, opkomst bij evenementen.

Dat waren mooie momenten met de voltallige groep oprichters. Omdat zij allen uit een heel andere hoek kwamen, was mijn expertise een welkome toevoeging. Mooi om vanuit die basis mee te mogen denken en richting te geven.

Opgedane kennis uit het eerste jaar werd gebruikt voor het marketingplan voor het tweede jaar.

Het verspreidingsgebied van de (social) media kanalen die werden gebruikt heb ik afgezet tegen de herkomst van bezoekers. Op die manier is goed te zien waar nog te weinig aandacht wordt geschonken. Vervolgens werd het marketing plan daar natuurlijk weer op aangepast. Meten is weten en zo wordt elke euro goed uitgegeven.

‘Van avontuur naar echt organisatie’ was een kenmerkende uitspraak van mij tijdens deze langdurige samenwerking. Toen de eerste natuurbegraafplaats namelijk was geopend en goed draaide, moesten alle bevindingen omgezet worden naar een handleiding voor elke volgende. Ook de backoffice in Den Bosch groeide mee en er veranderde in de loop der jaren veel door de gestage groei. Soms werden buro’s ingeschakeld en soms werd ik weer gevraagd om toch weer even mee te kijken. Inmiddels is er een volwaardige marketingcommunicatie afdeling die alles goed organiseert en die nog steeds vanuit de kernwaarden van toen acteert. Daardoor blijft het een mooi en eerlijk merk dat met veel compassie wordt gedeeld met de betrokkenen. 



Partners bij dit project

Karin van vanGaalBV: Ontwerp en realisatie

Referentie

“Bas vertaalt een visie voor de positionering van Natuurbegraven in combinatie met een goede analyse in een concreet uitvoeringsplan. Hierbij heeft hij oog voor detail. Dit heeft de directie van Natuurbegraafplaats Heidepol vooraf het inzicht en vertrouwen gegeven om de uitvoering ter hand te nemen.”

Website

www.natuurbegravennederland.nl

< VorigeVolgende >